Gravskötsel

Har du fått brev om att gravrätten eller gravskötseln går ut i år eller känner du att du inte har tid eller ork att sköta graven själv? Ta kontakt med oss, så vi får chansen att räta ut eventuella frågetecken.

Skötsel

Vinter ger marken en behövlig vila. Så är det också på kyrkogårdarna. Då kan det vara bra att tänka över hur man vill sköta sina anhörigas gravplats nästa år. Som gravrättsinnehavare har man ansvar att graven är i vårdat skick. Detta avser så väl gravvård (gravsten) som skötsel av planteringsytan. Undantaget är sådana gravskick där kyrkogården har gemensamma planteringar som t.ex. minneslund eller askgravplats. För en askgravplats skrivs ett avtal mellan gravrättsinnehavare och församlingen för ett fast antal år mot en skötselavgift.

Har man en urngrav eller kistgrav att ta hand om kan man välja att sköta detta själv eller att ta kontakt med oss och beställa denna service.

Skötsel kan man beställa på ett eller tre år eller med ett flerårigt avräkningskonto. Ettårsavtal läggs upp löpande så att man inte behöver göra en ny beställning varje år, utan att fakturan kommer automatiskt. När ett 3-årsavtal eller avräkningskonto går ut kontaktar vi gravrättsinnehavaren i god tid innan.

Foto: Kenneth Claesson

Beställning av skötsel inför det nya året önskar vi få oss tillhanda senast 30 oktober.

Har du frågor kring gravrätt eller skötsel så ring eller besök oss.

Telefon: 0380-777 00. Du når oss säkrast helgfri måndag-tisdag, torsdag-fredag klockan 09.00-13.00, samt onsdagar klockan 13.00-16.00.

Besöksadress:
Norråsagatan 12, Nässjö

Postadress:
Nässjö pastorat, Mariagatan 20, 571 32 NÄSSJÖ.

Det går även att maila oss på: nassjo.pastorat@svenskakyrkan.se

Priser 2024

Förlängning av gravrätt (15 år)   1000 kr

Skötsel med blomstersmyckning (1 år) 1100 kr

Skötsel med blomstersmyckning (3år) 3300 kr

Klicka här för mer information

Beställningstalong

Priserna räknas upp årligen och fastställs av Nässjö pastorats kyrkofullmäktige, vanligen vid kyrkofullmäktiges sammanträde i november.